425 811 pasażerów obsłużył w 2024 roku port lotniczy Lublin, niemal siedem procent więcej niż rok wcześniej. Rok po roku wyraźnie zwiększa się liczba pasażerów korzystających z lubelskiego lotniska. W 2023 r. było 399 tysięcy, a w 2022 r. 330 tysięcy osób. Co wpłynęło na sukces portu lotniczego Lublin?
– Staramy się, na tym bardzo konkurencyjnym rynku, konsekwentnie budować siatkę połączeń, poszerzając z roku na rok ofertę lotów, szczególnie w sezonie letnim. I to przynosi konkretne efekty. Cieszy mnie, że rozpoczynający się rok zapowiada się dobrze. W naszej siatce połączeń, i to już od końca marca, pojawią się nowe kierunki, Rzym i Barcelona – mówi Krzysztof Matuszczyk, prezes portu lotniczego Lublin.
Wracając do podsumowań, w grudniu roku 2024 lubelskie lotnisko miało więcej pasażerów niż w analogicznym okresie 2023 roku. Było to odpowiednio: 26 133 osób (w grudniu 2024) wobec 22 800 (2023). Warto przypomnieć, że od czerwca ub. roku, miesiąc po miesiącu, lotnisko biło rekordy. Sierpień okazał się najlepszym miesiącem w całej 12-letniej historii działalności lotniska. Wówczas z usług portu lotniczego Lublin skorzystało 56 892 osób. Łącznie w sezonie wakacyjnym lotnisko obsłużyło blisko 280 tysięcy pasażerów. Wzrosła również liczba operacji lotniczych, w 2024 r. było ich 4800. To więcej niż rok wcześniej, kiedy statystyki podawały liczbę 3700.
Ubiegłoroczne wakacje na lubelskim lotnisku trwały wyjątkowo długo, bo loty czarterowe i sezonowe rozpoczęły się już pod koniec kwietnia, a ostatni wakacyjny samolot obsłużono pod koniec października. Prym wiodła turecka Antalya, ale wielkim powodzeniem cieszyły się także loty na greckie wyspy: Rodos i Kretę oraz do Monastyru w Tunezji. Do siatki połączeń z portu lotniczego Lublin, jako nowość w minionym sezonie, dołączyła także Hurghada w Egipcie nad Morzem Czerwonym. Można było również polecieć z lubelskiego lotniska na urlop do innych popularnych miejscowości turystycznych na południu Europy: do chorwackiego Splitu, na plaże Bułgarii w Burgas nad Morzem Czarnym czy do włoskiego Bergamo. Nieodmiennie ogromnym zainteresowaniem cieszyły się loty nad polskie morze, do Gdańska.
– Wakacyjne statystyki pokazały, że przygotowana przez nas oferta bardzo dobrze wpisała się w oczekiwania podróżnych, mieszkańców regionu. Uważam to za sukces naszego regionalnego lotniska – podkreśla prezes Matuszczyk.
Z lubelskiego lotniska latają samoloty linii lotniczych Ryanair (w październiku ub. roku został obsłużony milionowy pasażer tego irlandzkiego przewoźnika), Wizz Air (połączenia do Londynu) i LOT (codzienne loty do Warszawy).
W tym roku dołącza włoska Aeroitalia, która będzie obsługiwać połączenie do Rzymu. Na początek samoloty pomiędzy lubelskim portem a lotniskiem stolicy Włoch będą latały dwa razy w tygodniu. W szczycie sezonu letniego będą to trzy połączenia tygodniowo.
– Warto podkreślić, że lotnisko Fiumicino to główny port w Rzymie, który daje możliwość przesiadek, kupując jeden bilet, na inne trasy obsługiwane przez Aeroitalię, w tym na Sycylię czy Sardynię, ale także do Rumunii – mówi Marek Pierściński, dyrektor handlowy Portu Lotniczego Lublin.
Z kolei Ryanair, od 31 marca,
uruchamia całoroczne połączenie do hiszpańskiej Barcelony-Girony. Przewoźnik ten realizuje z lubelskiego portu także połączenia do Londynu, Dublina, Mediolanu i Gdańska w sezonie letnim.
– Widzimy rosnące znaczenie lubelskiego portu na lotniczej mapie Polski cieszymy się, że możemy wspierać region, zapewniając większą dostępność tras i nowe możliwości podróży. Nowe połączenie do słonecznej Barcelony to atrakcyjne rozwinięcie naszej dotychczasowej oferty z Lublina. To słoneczne hiszpańskie miasto oferuje szereg atrakcji zarówno na przedłuży weekend jak i dłuższy urlop. Mamy nadzieję rosnąć na lotnisku Lublin w kolejnych sezonach, poszerzając siatkę połączeń i oferując podróżnym Lublina więcej możliwości podróży – powiedziała Alicja Wójcik Gołębiowska, Country Manager Ryanair na region CEE & Baltics.
W ub. roku spółka, poszukując nowych źródeł przychodów, uruchomiła terminal cargo. Inwestycja kosztowała blisko 18 mln zł. Obiekt pozwala na obsłużenie każdego rodzaju ładunku transportowanego drogą powietrzną.
Lubelskie lotnisko posiada szereg atutów. Port ma status lotniska międzynarodowego. Wyposażony jest w system precyzyjnego lądowania (ILS kat. 2), umożliwiający wykonywanie operacji lotniczych w ograniczonych warunkach pogodowych. Ponadto lotnisko jest świetnie skomunikowane z siecią dróg międzynarodowych, ekspresowych oraz z koleją. Atutem jest również lokalizacja Portu Lotniczego Lublin przy wschodniej granicy Unii Europejskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie najważniejszych przejść granicznych.